Theo Nieveen Copy & Communicatie
Tekst | Communicatie | Goede Raad  

Wat kan ik voor je doen?

Tekstschrijver  

Al meer dan tien jaar copy (tekst) die het verschil maakt, en ook nog ´s voor uiteenlopende klanten en branches. Van retail, tot recycling en van fmcg tot fashion. Adwords, commercials, blogs, websites, branded content, nieuwsbrieven, allemaal met het gewenste resultaat, intern en extern. Kortom, een veelzijdige copywriter, met verstand van media, die het grotere geheel begrijpt. De omvang van de opdracht is niet belangrijk, ik help je verder met wat je zeggen wilt. En daar blijft het niet bij ...

Tekst redigeren 

Eén fout woord of regeltje kan het verschil maken tussen goed ontvangen en een misinterpretatie. Een te lange zin kan het verschil maken tussen wél of niet doorlezen. Je woordkeus bepaalt of je de aandacht vasthoudt en of je wél of niet begrepen wordt.  Bij een gesproken tekst kun je de intentie van je woorden duidelijk maken door bijvoorbeeld je intonatie te veranderen. In geschreven tekst laat je de inhoud en interpretatie geheel over aan de lezer. En dat gaat lang niet altijd goed, want mensen zijn snel geneigd om hun eigen draai ergens aan te geven. 

Laat je nakijken

Laat je tekst daarom altijd nog even nalopen, voor je ´m publiceert of presenteert. Of het nu gaat om een presentatie, of een geschreven tekst, ik zorg ervoor dat je zinnen lekker lopen en het verhaal duidelijk wordt. Ik haal de eventuele foutjes eruit en zorg dat de inhoud van je boodschap begrijpelijk naar voren komt. Daarbij houd ik rekening met de stijl van jouw organisatie en de mensen aan wie je je boodschap richt, zodat je verhaal doet wat het moet doen. Een stukje schrijven is communiceren en dat is en blijft een vak waar je mij voor inhuurt. 

Vacaturetekst schrijven

Retail, marketing, sales en politie. Zomaar een paar vakgebieden waar ik o.a. vacatures voor heb bedacht en vacatureteksten voor heb geschreven. Arbeidsmarktcommunicatie met een opvallende invalshoek en in begrijpelijke taal. Even opvallend als helder, en in een tone-of-voice die past bij de afzender. Daarbij houd ik graag rekening met de wensen en beperkingen van vacaturesites, zoals Google for jobs, Indeed, e.d..  

Webtekst schrijven

Webtekst, daar zijn al hele bibliotheken over volgeschreven en iedere keer weer een nieuwe versie, omdat Google de algoritmes aanpast. En geloof me, je kunt een website prima SEO-optimaliseren, maar speciale SEO-teksten schrijven is onzin. Er is namelijk veel meer nodig om goed gevonden te worden in Google. Je webteksten zijn daarin een klein radertje, niet onbelangrijk in je contentstrategie, dat geef ik toe, maar de ophef over SEO-tekst is een achterhaald verkoophaaltje.  

Communicatieadvies 

Waar sta je nu en waar wil je naartoe? Dat is de meest essentiële vraag als het gaat om een goed communicatieadvies. Immers weten waar je naartoe wilt begint met het bepalen van de plaats waar je nu staat. Pas dan kun je een weg uitstippelen die leidt naar je doel, met oog voor de wereld om je heen. Daarmee komt ook de realiteit van je doelstelling al snel naar boven. Wat zijn je mogelijkheden en beperkingen? Je sterktes en zwaktes? Als communicatieadviseur bestudeer ik je doelstellingen en ambities in relatie tot jouw mogelijkheden. Dat resulteert in een praktische en pragmatisch plan van aanpak, met handvatten om daar invulling aan te geven. Dat doe ik eerlijk en oprecht, zonder valse hoop en luchtfietserij.  Gewoon: Goede Raad.


Communicatie = De juiste informatie

Informatie en met name goede en helder gebrachte informatie kan van soms levensbelang zijn. Dat heeft de afgelopen tijd wel bewezen. Laat daarom je tekst en communicatie van te voren checken door het oog van de meester. Ik kan mij optimaal verplaatsten in de ontvangers van je boodschap en dat scheelt onduidelijkheid en mogelijke ongewenste reacties.  

Creatie 

Creatie: het gouden idee, de briljante inval, het -Eurekamoment-. Daar hoop je altijd op, maar eerlijkheid gebiedt om toe te geven dat echt briljante ideeën vaker een toevalstreffer zijn dan het resultaat van een doelbewuste gedachtereeks. Creatie die ten dienste staat van communicatie wordt in mijn optiek media gestuurd. Media is zichtbaarheid, dus wat mij betreft stem je je creatie, (je uiting) af op het beoogde medium. Relevantie en consumentengedrag spelen daarbij een bepalende rol. Een tv-commercial is dus geen pre-roll en een printadvertentie zet je niet op een abri. Creatie is voor mij op een opvallende en verrassende manier de aandacht grijpen en de boodschap snel en duidelijk overbrengen bij de beoogde interessegroep. Waar het bottomline om gaat is dat je je doelstellingen haalt. Daarom neem je contact met mij op.  

Branded Content

 Zo'n 25 jaar geleden hield ik bijna wekelijks presentaties over non-spot, of programmaparticipatie. Hetzelfde wat we tegenwoordig branded content noemen. “I was on a mission”, zoals dat mooi heet, om adverteerders en reclamebureaus te overtuigen van branded content als communicatiemiddel. Resultaat was vaak veel gemorrel en gebrom over branding, merkwaarden, product in beeld, geen controle over de exposure en natuurlijk de vraag hoeveel GRP's dat dan wel opleverde. Een tijd waarin de marketingmanager, als het al gelukt was, met een stopwatch voor de buis zat om zijn/haar exposure te timen. Want er was voor 15 seconden betaald, dus als er 12 seconden exposure werden geleverd betekende dat een compensatieclaim. Dat was toen.  

In een bijdrage aan het ‘Basisboek Entertainmentmarketing’ van Henk Penseel schreef ik in 2006:  

“De razendsnelle ontwikkelingen in de telecomsector zullen zeker bijdragen aan de ontwikkeling van televisie en de veranderende consumptie van televisieprogramma's. Er zullen multimediale platforms ontstaan, waarbij telecom, radio, televisie, print, internet, events, games en winkelvloer zich zullen verenigen rond een thema, waarin ieder zijn specifieke communicatieve rol vervuld. Televisie en communicatie zullen zich gaan verplaatsen van forced exposure, naar permitted exposure. Non-spot zal binnen het programma-aanbod en dus in communicatie een steeds belangrijker rol gaan vervullen” 

Een visie die uit is gekomen en die ik nog steeds aanhang. Voor branded content ben je bij mij aan het juiste adres. 

Ghostwriting 

Geen tijd? Geen inspiratie? Writersblock? Geen probleem! Ik word blij van schrijven en verhalen vertellen, dus daar kan ik je bij helpen. Ik vertel jouw verhaal, schrijf jouw blog, column of speech uit jouw naam. Een verhaal op maat geschreven, dat past bij jouw persoonlijkheid of organisatie, en waar jij je naam aan verbindt. 





 

 


 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn