I CONTENT I COPY I VACATURES I

Blogs

Een blog. Ik schrijf en schreef in opdracht over diverse onderwerpen en soms gewoon over zaken die ik leuk vind om te delen. Eigenlijk is niets te gek, van relatiebemiddeling tot klimaatbeheersing en van slaap tot vacatures. Daarbij staat bij mij 1 ding centraal: begrijpelijke taal. Iedereen moet een blog kunnen lezen en begrijpen. Ik maak dan ook ingewikkelde zaken graag begrijpelijk. Er is geen onderwerp dat ik uit de weg ga, op 3 dingen na: voetbal, financiën en computer gerelateerde zaken. Verder: anything goes. Hieronder een aantal voorbeelden.


Vacatures? Verkoop je bedrijf!   

Als je Heineken heet, of Nike, of Augurkenkoning, AFAS of Apple, dan zul je waarschijnlijk weinig moeite hebben om goede mensen te vinden. Allemaal bedrijfsnamen die het niet alleen prima doen op een cv, maar ook op een feestje. Vrijwel iedereen heeft wel een idee en een goed gevoel bij die merken. Maar wat als je als bedrijf in een wat minder sexy hoek zit?

De metaalsector bijvoorbeeld, transport, horeca, energie, schoonmaak, of zakelijke dienstverlening, om maar eens wat te noemen. Dan moet je er een stuk harder aan trekken, want de concurrentiestrijd om het juiste talent is dan moordend. Ieder bedrijf biedt uitdaging, een aantrekkelijk salaris, een gezonde lunch, een dynamisch (jong) team (kan ook met ouderen), gezellige borrels, ontplooiingsmogelijkheden, (extra) vakantiedagen, enz.. Het zijn hygiëne factoren, net als een goede website. Je zult gewoon ontzettend je best moeten doen om je als werkgever te onderscheiden binnen je concurrentieveld. Je moet je vacatures verkopen, je zult je banen moeten verkopen. Sterker nog: je moet je bedrijf verkopen. Je zult moeten laten zien wie je bent, waar je voor staat als bedrijf en ja, ook nog wat je te bieden hebt. Onbekend maakt onbemind en dat gaat ook op voor vacatures.   

AIDA
Je bedrijf verkopen betekent zélf actie ondernemen, laten zien en vertellen wat je te bieden hebt (zelfs al zet je er een recruiter op), jezelf openstellen en kennismaken. Maak reclame voor je bedrijf en niet alleen voor de producten die je verkoopt. Laat zien wie je bent en waar je voor staat.

Geef een seminar, geef les, zet je deuren open, deel informatie, maak iets mogelijk. Initiatieven waarmee je de -interest- en de -desire- funnel verkort en je vrijwel direct in de -action- fase belandt, omdat mensen je al kennen. Anything goes, zolang je authenticiteit maar voorop blijft staan. Geen opgepoetste werkelijkheid of je mooier voordoen dan je bent, daarmee gooi je je eigen glazen in. Bijkomend voordeel is dat de kans op een mismatch tussen werkgever en werknemer zo wordt verkleind en dat scheelt tijd, geld en teleurstelling bij beide partijen (maakt de kans op succes groter). Het geeft ook mooi de gelegenheid om jezelf, als merk, nog eens tegen het licht te houden.

Forced exposure
Zorg er dus voor dat je als bedrijf met regelmaat zichtbaar bent in de plaats of provincie waar jouw grootste werknemer potentieel zit. Presenteer jezelf, zorg dat je relevant aanwezig bent via social media, maar bijvoorbeeld ook live (events) of via OOH op een billboard, een abri, of misschien zelfs met een radiocommercial. Daarmee bereik je ook mogelijke influencers (denk aan ouders, familie en vrienden). Onverwacht aanwezig zijn op onverwachte momenten en onverwachte plaatsen. In een wereld waarin het informatie-aanbod wordt gereguleerd via een interessebutton kan het geen kwaad om wat forced exposure in te zetten om een plekje te veroveren in het hoofd en hart van mensen. Bijna niemand weet hoe het écht is om bij Nike te werken of op de redactie van LINDA., maar het gevoel klopt. En juist dat is precies wat je als werkgever wilt bereiken: een goed gevoel bij jouw bedrijf. Zorg dus dat je employer branding op orde is en je er een plan van aanpak voor hebt. Als meer wilt weten over de mogelijkheden voor jouw bedrijf, of hulp nodig bij het neerzetten van jouw bedrijf als goede werkgever, mail me dan je vraag/vragen.


Praat Nederlands met me.
Communicatie is vooral rekening houden met anderen, je kunnen en willen verplaatsen in anderen. In de mensen die niet in jouw wereld zitten en soms alleen maar horen wat ze willen horen.
Nieuwe Corona-regels, aangepaste regels en veranderingen volgen elkaar op en alles vergt een eenduidige, heldere, uitleg. Want bij iedere maatregel is er wel weer iemand die een uitzondering op de regel weet te bedenken, of -geheel terecht- de onlogica van een regel aan de kaak stelt. De -Ja maar...- benadering. Een onverwoestbare Nederlandse karaktereigenschap, die ons, als ondernemers, ver heeft gebracht als het gaat om innovatieve technologie en wetenschap. Diezelfde eigenschap leidt echter niet altijd tot de juiste respons, of een vlotte actie als het echt nodig is. Bij een brandalarm is er altijd wel een clubje mensen die eerst vraagt of het een oefening is, i.p.v. dat ze direct naar de nooduitgang lopen.

Begrijpelijke taal 
Wat opvalt bij het informeren en daarmee communiceren, is dat het lang niet iedereen gegeven is om iets begrijpelijk te vertellen of te schrijven. Je hoeft niet laaggeletterd te zijn om sommige woordvoerders die het nieuws halen, niet of nauwelijks te kunnen volgen. Mensen die zich in hun woordkeuze vooral richten op hun collega's, managers en ´peers´, en daarbij vergeten dat de rest van Nederland (aan wie de boodschap gericht is) er uiteindelijk weinig van begrijpt. Terwijl die woordvoerders toch iets belangrijks te melden hebben.
Zo werd de ´Cohortafdeling*´ geïntroduceerd met een vanzelfsprekendheid alsof het om het laatste album van Asterix & Obelix ging. Iedereen binnen de muren van een ziekenhuis weet bij -cohortafdeling- direct waar het om gaat, daarbuiten wordt dat een stuk minder. Of wat dacht je van het woord 'mitigeren´**? Gebracht met de nonchalance van -1.5 meter afstand houden-. Bij zo'n woord denk je nog even, dat dat misschien het overbrengen van patiënten van de ene stad naar de andere is. Een soort van migreren met een medische indicatie. En geef toe, het had gekund, maar hier liet ik duidelijk m'n fantasie te veel de vrije loop.

Het gebruik van vakjargon en taalgebruik van collega's-onder-elkaar is niet vreemd en valt niemand echt te verwijten. Je hebt dan hooguit een presentator of een redacteur nodig die de woorden verduidelijkt, zodat de boodschap niet verloren gaat of mensen afhaken.

Helder Communiceren
Communicatie is vooral rekening houden met anderen, je kunnen en willen verplaatsen in anderen. In de mensen die niet in jouw wereld zitten en soms alleen maar horen wat ze willen horen. Een boodschap helder overbrengen betekent je woorden zorgvuldig afwegen en nadenken over wat je zegt, of op papier zet. Dat geldt voor interne communicatie net zo goed als voor externe communicatie. Ook in geschreven tekst is het gebruik van moeilijke woorden, lange zinnen, vakjargon en ingewikkelde zinsconstructies niet bevorderlijk voor het overbrengen van je boodschap. En om te voorkomen dat mensen afhaken en je boodschap niet helemaal lezen, of je woorden worden gewoon niet begrijpen is het handig om er een derde naar te laten kijken. Iemand die jouw tekst als buitenstaander leest en die tekst onbevangen kan bewerken. Die ervoor zorgt dat zinnen lekker lopen, je verhaal lekker leest en er in begrijpelijke taal wordt gecommuniceerd. Kortom, iemand die zorgt dat je boodschap duidelijk naar voren komt en door iedereen begrepen wordt. Daarvoor mail je mij, want daar wil ik jou als MKB-er of zelfstandig ondernemer graag bij helpen. En dat doe ik tegen een aantrekkelijk tarief. theo.nieveen@gmail.com of via: https://theonieveencopyencommunicatie.nl/


*) Cohortafdeling: meerdere besmette patiënten op een verpleegafdeling worden bij elkaar op een kamer gelegd.
**) Mitigeren: verzachten, matigen, verlichten.
Theo Nieveen Copy & Communicatie


 Eye-tracking, of hoe kijken kopen wordt.

 Onderzoek wijst uit dat de kijkrichting van een model - of het nu een mooie vrouw of een baby is – bepaalt hoeveel aandacht een logo, een tekst, een product, of een call to action button op een website krijgt. Kansen voor creatieven dus.

Onze oerinstincten

Ergens in de evolutie van de mensheid, in tijden ver voor mobiele telefoons en gepreegd toiletpapier, is er een aantal dingen in ons collectieve brein geplant. En na alle fysieke ontwikkelingen die wij als mens in de loop der tijden hebben ondergaan, beschikken we daar nog steeds over. Oerinstincten die lichamelijke reacties oproepen en die we als mens allemaal delen. Bij angst maakt je lichaam automatisch adrenaline aan, gaan je pupillen open, staan je zintuigen in opperste concentratie en ben je ultra alert. Daar doe je helemaal niets aan, gebeurt gewoon. Overgebleven uit een tijd dat leven vooral overleven was in een wereld vol loerend gevaar. In een wereld waar overleven wordt bepaald door het op tijd bestellen van een Fresh Box om de week door te komen met voldoende en gevarieerd eten, is dit volkomen overbodig. Maar toch, je lichaam reageert nog steeds op die instinctieve manier als we schrikken of bang zijn.

Onbewust kijkgedrag
Iets anders waar we niet onderuit komen zijn reflexen. Doe dit testje maar eens. Ga voor een gebouw staan en kijk omhoog, de kans dat mensen om je heen hetzelfde gedrag gaan vertonen is bijna 100 procent. Er moet immers een reden zijn om naar boven te kijken. Ogen en kijken zijn dus blijkbaar onbewust bepalend voor collectief kijkgedrag.
Van deze kijkreflex wordt dankbaar gebruikt gemaakt door tijdschriftenmakers. Let maar op. Modellen op de tijdschriftencovers kijken de potentiële koper vrijwel altijd recht aan. Er is oogcontact: koop mij! Kijkrichting bepaalt aandacht.

Eye-tracking onderzoek 

Dit levert het bewijs dat we in communicatie gebruik kunnen maken van een kijkrichting door dit te combineren met iets waar we de aandacht op willen vestigen: een logo, een tekst, een product, of een call to action button op een website. In onderstaande voorbeelden zien we wat er gebeurt als het model van kijkrichting veranderd. De baby kijkt naar voren en de tekst wordt nauwelijks gezien. De baby kijkt richting tekst en de tekst krijgt veel meer aandacht.

Hetzelfde geldt voor de shampooverpakking in het tweede voorbeeld. De hotspots laten de hoogste kijkscores zien als het model naar de shampoo kijkt. Het is duidelijk dat de beeldelementen binnen de kijkrichting de meeste aandacht krijgen. Een ideaal uitgangspunt voor websites die conversie willen genereren, of voor het gebruik van modellen op bijvoorbeeld billboards. De bezoeker van de website kan onbewust direct naar een actiebutton worden getrokken. Het oog van de passerende weggebruiker wordt sneller naar de boodschap op een billboard geleid. Hetzelfde geldt overigens voor gebruik van geschreven tekst in tv commercials. Als je wilt dat je tekst gelezen wordt, zet deze dan dáár in beeld waar de actie is. Het levert misschien niet altijd een esthetisch verantwoorde keuze op, maar hé, je wilt iets communiceren en daar moet je soms offers voor brengen. Theo Nieveen copy & communicatie


CONTACT
 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn