Zo, daar staat het. Zonder content red je het niet als bedrijf. Content is communicatie waar de ontvanger beter van wordt en liefst een goed gevoel aan overhoudt. Communicatie die verdergaat en waar je bewust voor kiest. En daar mag/moet een commerciële boodschap (afzender) inzitten, die voert echter nooit de boventoon. En het mooie is: daar kan ik je prima mee helpen.
ERVARING
VISIE
“Kunnen we daar nog een logo bijzetten?” Je hoort het een collega zeggen. Content is een marketinginstrument, dus reclame, in de ogen van het bedrijf. Een logische gedachte, echter content is vooral geen reclame, dus zo min mogelijk logo’s en wervend taalgebruik. Dat is best moeilijk, want het dient uiteindelijk wel je communicatiedoelstellingen. Meer dan 50% van de mensen zegt een hekel te hebben aan reclame, ongeveer eenzelfde percentage heeft een adblocker geïnstalleerd om commerciële boodschappen te weren van hun schermen. Content is echter de reclame die mensen wél willen zien of lezen. Geen forced exposure maar permitted. Iedereen kan zelf bepalen wat hij/zij ermee doet. Je kiest bewust om iets te lezen/bekijken/beluisteren dat jou interesseert. De aandacht voor wat je wordt vertelt (content) zal ook groter zijn, mits goed gebracht. Aan de makers, zoals ik, de taak om die content zo interessant mogelijk te presenteren en in te vullen. Mensen betrekken en op een constructieve en positieve manier met jouw merk of product confronteren. En dat heeft tijd nodig, een plan van aanpak, veel aandacht, energie en frequentie. Ben je er klaar voor? Dan kunnen we aan de slag.
GESCHIEDENIS
Doorgebroken als marketinginstrument na de introductie van de ad blocker. Daarvoor werd content al tientallen jaren gebruikt onder de noemer -sluikreclame- (TV) en -advertorial- (print). Voor mij reden genoeg om in 2005 te starten met Zookan'took! Bureau voor Creatieve Mediaoplossingen en later arbeidsmarktcommunicatie (onderdeel van Conclusion, Utrecht). Een paar jaar te vroeg uit de startblokken (want voor media- en reclamebureaus toen niet interessant), maar illustreert mooi hoe ik met communicatie bezig ben.